5 witamin, które wpływają na dobre samopoczucie

Zdrowie Poniedziałek, 11 listopada 2013
Oceń:
4 / 45 głosów
5 witamin, które wpływają na dobre samopoczucie

Brak niektórych witamin, mikro i makroelementów w naszej diecie może powodować nawet depresję. Mniejszy niedobór prowadzi do przemożnego uczucia zmęczenia, chronicznego smutku i braku ogólnej „chęci” do życia. Dbałość o odpowiednią i bogatą w nie dietę powinna być pierwszym krokiem zaradczym u osób, u których występują podobne objawy.

Poprawienie samopoczucia po rozpoczęciu przyjmowania pierwiastków nie będzie natychmiastowe, należy na nie poczekać nawet do kilku tygodni. Warto jednak zadbać o bogactwo naszej diety w przedstawione poniżej produkty z tego względu, że większość mikro i makroelementów w nich występujących jest niezbędna także przy pełnieniu innych, ważnych funkcji w naszym organizmie.

1. Kwas foliowy

Kwas foliowy jest jedną z witamin z grupy B – witaminą B9. Szczególnie jej przyjmowanie powinny rozpocząć osoby, które zażywają środki antydepresyjne (np. Prozac) ale skutek ich przyjmowania jest niezauważalny. Z przeprowadzanych badań wynika, że osoby z prawidłowym poziomem kwasu foliowego lepiej reagowały na leczenie, niż osoby z obniżonym poziomem tej witaminy.

2. Witamina B6

Witamina B6 odpowiedzialna jest za produkcję dopaminy, serotoniny, kwasu gamma-aminomasłowego – które to wpływają na odpowiednie zachowanie, a więc również odczuwanie subiektywnych emocji przez danego człowieka. Niedobór witaminy B6 prowadzi u kobiet do cięższego przeżywania tzw. „zespołu napięcia miesiączkowego”.

3. Inne witaminy z grupy B i witamina B12

Wszystkie witaminy z grupy B mają wpływ na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Według przeprowadzonych badań ludzie chorzy na depresję, Alzheimera czy w ogóle mający problemy psychologiczne i neuropsychiatrze wykazywali szczególny niedobór witaminy B12. W aptekach można kupić specjalne suplementy diety, które zawierają w sobie wszystkie witaminy z grupy B jednocześnie, bowiem działanie i wspomaganie tych witamin jest bardzo do siebie podobne.

4. Witamina C

Również, tak jak przyjmowanie kwasu foliowego przyjmowanie witaminy C może pomóc w większej skuteczności środków antydepresyjnych. Bierze ona także udział w syntezie wielu ważnych neuroprzekaźników, przez co praca mózgu jest bardziej wydajna.

5. Witamina D

Naukowcy zauważyli mocny związek pomiędzy brakiem odpowiedniego poziomu witaminy D a symptomami takimi jak obniżony nastrój, złe samopoczucie czy depresja. Jedno z badań wykonano na populacji liczącej dwanaście tysięcy osób, która objęła swym zasięgiem wiekowo przekrój od 20 do 80 lat. Witaminę D znaleźć możemy w produktach mlecznych i rybach. Jej występowanie jednak jest małe a stężenia niskie, więc lepiej zaopatrzyć się w aptece w specjalne suplementy diety zawierające dzienną dawkę witaminy dla dorosłego człowieka.