5 najlepszych sposób na to, jak radzić sobie ze stresem

Psychologia Wtorek, 22 października 2013
Oceń:
5 / 90 głosów
5 najlepszych sposób na to, jak radzić sobie ze stresem

Stres może być największych wrogiem współczesnej kobiety. Nie da się go całkowicie zredukować i wyłączyć z naszego życia. Przychodzi codziennie i wywołują go różne czynniki: zarówno te rodzinne, jak i wiążące się z pracą lub studiami. Można jednak zmniejszyć jego negatywne skutki działania i pozostawać jedynie pod wpływem eustessu – czyli tej dobrej, motywującej odmiany stresu.

1. Nie złość się na rzeczy, które nie są pod twoją kontrolą

Spróbuj uzmysłowić sobie, że wiele rzeczy, które codziennie cię denerwują i prowadzą do zestresowania nie jest pod twoją kontrolą. Po co denerwować się na inne samochody stojące w korku? Nic na to nie poradzisz. Spróbuj rozdzielić te dwie rzeczy: coś na co możesz wpłynąć i coś z czym musisz się pogodzić.

2. Zorganizuj swoje miejsce pracy

Bałagan tylko bardziej wzmaga w nas złe odczucia. Lepiej pracuje się w pomieszczeniu czystym i świeżym. Łatwiej również znaleźć w nim wiele potrzebnych rzeczy: dokumenty, których potrzebuje szef, klucze do domu i do pracy, notatkę od kolegi z pracy itd.. Utrzymując porządek choćby jedynie na swoim biurku zmniejszasz ryzyko tego, że będziesz się stresować z powodu tak błahych rzeczy.

3. Słuchaj ulubionej muzyki

Jeśli masz trochę mniej restrykcyjną pracę i pracujesz sama, a nie w zespole, spróbuj słuchać swojej ulubionej muzyki. Również po powrocie do domu daj sobie chwilę na odprężenie. Zamiast od razu włączyć telewizor, spróbuj posłuchać relaksującej muzyki wpływającej na lepsze samopoczucie. Dowiedziono tego naukowo, że muzyka – zarówno ta ulubiona, jak i specjalnie przygotowana do relaksacji – ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie i redukcję codziennego stresu.

4. Medytuj i rób sobie przerwy w czasie pracy

Medytacja wycisza i pozwala na krótki czas zapomnieć o ciążących terminach i zadaniach. Nie jest łatwe, aby medytacji się nauczyć, ale kto nie próbuje, ten nie wygrywa. Przeczytaj parę książek wprowadzających do tematu. Na początku spróbuj zamknąć na parę minut oczy, usiąść wygodnie i spróbować całkiem się wyciszyć. Wyłącz wszystkie swoje myśli, skup się na tym co czujesz w danym momencie, na bólu pleców, na tym jak siedzisz, jak wieje wiatr, jakie odgłosy słyszysz za oknem. Możesz również użyć różnych mantr, aby wprawić się w odpowiedni stan ducha. Mantrę możesz wymyślić sama, może cię ona do czegoś motywować. Powtarza się ją w myślach jak modlitwę. Zamknięte oczy wprowadzają nasz mózg w inny stan, fale beta zamieniają się w fale alfa. Do mózgu nie docierają najbardziej znaczące bodźce wzrokowe, wszystkie inne zmysły zaczynają lepiej pracować, a my stajemy się rozluźnieni.

5. Poznaj dobroczynne skutki aromaterapii

Wczesne badania na aromaterapią wskazują, że pomaga ona zmniejszyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) w organizmie. Szczególnie połączona z masażem może działać naprawdę mocno na ducha i ciało – odpręża, relaksuje, zmniejsza stres i napięcie fizyczne oraz psychiczne. Naukowcy dowiedli, że szczególnie dobrze działa zapach lawendy pomagając w zasypianiu dorosłym oraz działa uspokajająco na płaczące niemowlęta.