Opony nowe, czy używane? Wszystko, co warto wiedzieć przed wymianą
Do przeczytania w ok. 2 min.
Opony używane, czy nowe?
Każdy specjalista od ogumienia powie, że zawsze lepszym wyborem są opony nowe, gdyż zakup używanych wiąże się ze sporym ryzykiem – nie znamy ich sposobu użytkowania i historii. Opony powypadkowe, czy takie, które przez długi czas były niedopompowane i używane do dalszej jazdy, mogą mieć wiele ukrytych wad.
Tymczasem opony to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią, co sprawia, że są one kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych użytkowników drogi.
Ma to szczególne znaczenie, gdyż nie każda wada jest od razu widoczna, a uszkodzona może być struktura wewnętrzna. Trzeba być szczególnie ostrożnym, gdyż często sprzedawane są opony wyciągnięte z aut powypadkowych, w których wygląd zewnętrzny nie budzi żadnych podejrzeń.
Jeśli opony używane, to jakie?
Oczywiście wiele osób i tak wybiera opony używane ze względu na niższe koszty. W takiej sytuacji, należy dokładnie sprawdzić ogumienie, zwracając szczególną uwagę na:
- głębokość bieżnika – opony letnie powinny mieć, co najmniej 3 mm bieżnika, a opony zimowe min. 4 mm bieżnika;
- stan opon – warto zwrócić uwagę na ewentualne odkształcenia, przetarcia i pęknięcia, których dobre opony nie powinny mieć;
- wiek opon – oczywiście im mniejszy wiek, tym lepiej. Ogólnie nie ma sensu kupować opon starszych niż 5 lat, gdyż, nawet jeśli nie były cały czas używane to ulegają one zużyciu. Jednak najlepiej szukać jednorocznych opon.
Trzeba jednak pamiętać, że zakup opon używanych zawsze wiąże się z podwyższonym ryzykiem i lepiej zapłacić trochę więcej, ale mieć pewność, że ogumienie spełnia wszystkie standardy.