Kawa zbożowa – 8 powodów dla których warto ją pić
Udostępnij Google News
Zdrowie

Kawa zbożowa – 8 powodów dla których warto ją pić

Dobry zamiennik kawy dla osób, które z różnych powodów nie mogą jej pić, może stanowić kawa zbożowa. Napój ten choć nie zawiera kofeiny, ma właściwości pobudzające, a ponadto zawiera witaminy z grupy B i inne substancje odżywcze ważne dla organizmu.

Kawa zbożowa - czym jest i jakie są jej rodzaje?

Jeden z napój bezkofeinowych, który ma właściwości pobudzające to właśnie kawa zbożowa. Stanowi ona esencję z prażonych zbóż. Wykorzystuje się do jej produkcji jęczmień, orkisz, pszenicę lub żyto. Bardzo często dodawane są także cykoria, przyprawy korzenne lub burak cukrowy.

Kawa zbożowa – jaka najlepsza? – Rodzaje kawy zbożowej ze względu na rodzaj użytych ziaren:

  • Kawa orkiszowa – ma delikatny orzechowy smak i aromat. Działa rozgrzewająco, pobudza pracę mózgu, poprawia nastrój i łagodzi zmęczenie. Ponadto zawiera rhodanid, który pobudza do pracy układ odpornościowy, działa oczyszczająco i przeciwnowotworowo.
  • Kawa zbożowa z korzenia cykorii lub z jej dodatkiem – działa jak prebiotyk, dzięki zawartości inuliny. Do tego zawiera antyoksydanty i błonnik. Działa przeciwdepresyjnie, moczopędnie oraz żółciopędnie.
  • Kawa z topinamburu z dodatkiem mniszka lekarskiego – nadaje się dla diabetyków, ponieważ ma niski indeks glikemiczny. Działa pobudzająco i reguluje trawienie. Stanowi naturalny prebiotyk, gdyż zawiera inulinę. Z kolei dzięki zawartości krzemu poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci.
  • Kawa żołędziowa – ma bardzo wyrazisty, piernikowy smak. Wspomaga ona układ nerwowy, ponieważ zawiera duże ilości magnezu i witamin z grupy B, w tym kwas foliowy. Ponadto pozytywnie wpływa na pracę układu pokarmowego. Jest też bogatym źródłem węglowodanów, więc spożyta do śniadania lub na czczo, dostarcza energii na znaczną część dnia.

Niezależnie od tego, z jakich ziaren pochodzi wybrana przez nas kawa zbożowa, trzeba jeszcze wybrać jej formę. Kawa zbożowa – jaka najlepsza: instant (rozpuszczalna, granulowana lub w saszetkach) czy sypana? Sypana kawa zapewne jest najbardziej naturalna, jednak jej parzenie wymaga nie tylko zalania wrzątkiem, ale też gotowania przez kilka minut, a następnie przecedzenia. Można też wykorzystać do tego celu ekspres do kawy. Kawy instant z kolei, czy to rozpuszczalne, w saszetkach czy granulowane, nie wymagają gotowania. Niezależnie jednak, którą formę wybierzemy, najważniejsze jest, żeby nie zawierała sztucznych aromatów, dlatego warto czytać składy produktów.

Kawa zbożowa w ciąży

W ciąży zaleca się ograniczenie ilości spożywanej kofeiny. Nadmierna jej konsumpcja może niekorzystnie wpłynąć na rozwój dziecka, a także zwiększyć ryzyko poronienia lub przedwczesnego porodu. Dlatego kawa zbożowa w ciąży może stanowić dobry zamiennik tradycyjnej kawy. Choć jej smak i aromat są inne, ma ona podobne właściwości pobudzające, a do tego zawiera ważne witaminy i minerały. Gdy zależy nam na intensywnym aromacie, warto spróbować kawę żołędziową.  Ponadto zalecana jest kawa zbożowa w ciąży, dla dzieci, kobiet karmiących, seniorów czy osób cierpiących na nadciśnienie, ze względu na to, że jest łagodna dla przewodu pokarmowego i nie podnosi ciśnienia.

Dlaczego warto pić kawę zbożową?

Kawa zbożowa właściwości prozdrowotnych ma nie mało. Warto ją pić nie tylko w ciąży czy przy nadciśnieniu. Może ona stanowić codzienne źródło cennych składników prawie dla każdego. Nawet osoby chorujące na celiakię mogą znaleźć bezglutenową kawę zbożową. Jednak jak ze wszystkim warto zachować umiar, ponieważ nadmierne jej spożycie przez osoby z wrażliwym układem pokarmowym, może wywołać biegunkę i ból brzucha.

Kawa  zbożowa – właściwości – dlaczego warto ją pić?:

  • Obniża poziom LDL, czyli tzw. złego cholesterolu;
  • Łagodzi podrażnienia śluzówki układu pokarmowego;
  • Wspomaga wydzielanie żółci;
  • Ma właściwości antyoksydacyjne, co zawdzięcza zawartości polifenoli. Sprawia to, że działa ona przeciwstarzeniowo i przeciwnowotworowo;
  • Wspomaga odchudzanie, dzięki swej niskiej kaloryczności i dużej zawartości błonnika, który wspomaga pracę jelit i daje większe uczucie sytości;
  • Jest bogatym źródłem witamin z grupy B oraz minerałów: potasu, żelaza, fosforu i cynku;
  • Wspomaga układ nerwowy;
  • Działa jak prebiotyk (dotyczy kaw z dodatkiem cykorii i z topinamburu, które zawierają inulinę), dzięki czemu wspomaga leczenie biegunek i chorób jelit, a także AZS czy alergii.

Kawa zbożowa stanowi źródło wielu cennych składników. Mimo że nie zawiera kofeiny, ma właściwości pobudzające i poprawiające pracę mózgu. Ponadto działa łagodząco na układ pokarmowy, obniża poziom złego cholesterolu i działa antyoksydacyjnie. Niewiele też jest przeciwwskazań do jej spożywania, tj. np. nietolerancja glutenu, choć i na to jest sposób – bezglutenowa kawa zbożowa.

Udostępnij Google News Komentarze

Polecane dla ciebie