Sok z buraka - przepis, właściwości zdrowotne. Jak zrobić domowy sok z buraka?
Udostępnij Google News
Kuchnia

Sok z buraka - przepis, właściwości zdrowotne. Jak zrobić domowy sok z buraka?

Sok z buraka to doskonały sposób na dostarczanie niesamowitej ilości witamin, co w rezultacie pomoże utrzymywać organizm w dobrej kondycji. Oczywiście jest wiele sposobów na to jak poprawić nawyki żywieniowe, lecz soki z warzyw i owoców są bez wątpienia tymi, po które sięgnąć najłatwiej. Regularnie spożywany sok z buraków poprawi florę jelitową i nie tylko.

Burak czerwony - witaminy i minerały

Czerwone buraki są jednym z najpopularniejszych dodatków obiadowych w Polsce. Zupa z buraków także ma olbrzymie grono oddanych fanów, jak i również coraz bardziej popularne staje się jedzenie gotowanych buraków w przeróżnych formach. Najzdrowszą jest przede wszystkim ta, w której sięgamy po surowego buraka. To warzywo (podobnie, jak cebula) bogate jest w wiele witamin oraz wartościowych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu minerałów takich jak:

  • witaminy: A; B; C; E; K
  • kwas foliowy
  • magnez
  • potas
  • żelazo
  • wapń
  • cynk
  • wapń
  • miedź
  • fluor
  • fosfor
  • Czerwone buraki to również doskonałe źródło białka, cukrów, a także substancji o silnym działaniu antybakteryjnym, przeciwzapalnym i przeciwgrzybicznym, lecz to nie wszystko. Sok z buraka będzie też wartościowym źródłem kwasów organicznych, istotnych dla zdrowia polifenoli i przede wszystkim kluczowego w zdrowej diecie błonnika.

    Właściwości zdrowotne soku z buraków

    Regularne spożywanie soku z buraków zaleca się przede wszystkim osobom chorującym na nadciśnienie oraz anemię. Warzywny napój wspomoże układ krwionośny w produkcji czerwonych krwinek, a także obniży poziom cholesterolu. Picie soku z buraków niweluje ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego takich jak: udar mózgu, zawał, niedokrwienie.

    Przepis na sok z buraka

    Aby przygotować pyszny sok z buraków, potrzebujesz blendera lub sokowirówki. Buraczane smoothie lub sok - wybór należy do Ciebie. Przepis jest banalnie prosty i jak zawsze szybki w przygotowaniu.

    Składniki:

  • 2 kg czerwonych buraków
  • 2 duże jabłka
  • pół cytryny lub limonki
  • szklanka wody
  • Przygotowanie:
    Buraki i jabłka obierz ze skórki, pokrój na drobne kawałki, a następnie wrzuć je do blendera lub wyciskarki do soków. Do otrzymanego soku lub smoothie wyciśnij sok z cytryny, lub limonki i dolej szklankę wody. Całość dokładnie wymieszaj.

    Sok z buraka kiszonego

    Równie zdrowy i popularny wspomagasz dobrego odżywiania. Jego przygotowanie wymaga nieco więcej czasu, ale zdecydowanie warto odczekać, by cieszyć się wspaniałym sokiem o prozdrowotnych właściwościach.

    Potrzebujesz:

  • duży słoik lub naczynie do kiszenia
  • 2 kg czerwonych buraków
  • 5 ząbków czosnku
  • przegotowana woda
  • ziele angielskie, liść laurowy
  • łyżka soli
  • Przygotowanie:
    Buraki umyj, obierz i pokrój w grube plastry. Następnie wrzuć je do słoika, przekładając czosnkiem oraz przyprawami. Sól dokładnie rozpuść w wodzie, a otrzymanym roztworem zalej słoik z buraczkami (wszystkie kawałki muszą być zalane wodą). Tak przygotowaną zalewę odstaw w ciemne i ciepłe miejsce na ok. 7 dni. Po tym czasie należy zlać cały sok do butelki i przechowywać w lodówce nie dłużej niż 10 dni.

    Sok z buraka - przeciwwskazania

    Długotrwałe picie soku z buraków warto skonsultować z lekarzem lub dietetykiem. Mimo wspaniałych właściwości zdrowotnych nie każdy może go spożywać w dużych ilościach. Kto nie powinien pić soku z buraków?

    Niskociśnieniowcy, a także osoby chorujące na dnę moczową, kamicę nerkową oraz reumatyzm. Picie soku powoduje zwiększenie glukozy we krwi, dlatego też szczególną ostrożność powinny zachować osoby chorujące na cukrzycę.

    Udostępnij Google News Komentarze

    Podobne tematy

    Polecane dla ciebie