Kontrowersyjne diety odchudzające – dieta Atkinsa
Udostępnij Google News
Zdrowie

Kontrowersyjne diety odchudzające – dieta Atkinsa

Odchudzająca dieta dr Atkinsa jest kolejną z diet, która sygnowana jest nazwiskiem znanego doktora medycyny. Niestety, zarówno, jak w przypadku diety dr Dukana, ta dieta również ma swoich zagorzałych przeciwników i wady, które niestety sprawiają, że nie jest polecana przez wszystkich dietetyków.

Historia diety dr Atkinsa

Tradycyjny opis diety pochodzi z książki wydanej w 1972 roku przez nowojorskiego lekarza Roberta Colemana Atkinsa. Publikacja dostępna jest pod angielskim tytułem „Dr. Atkins' Diet Revolution”. Od samego początku dieta budziła kontrowersje, ale książka rozeszła się niezwykle szybko w dużym nakładzie. Dieta zrobiła w Ameryce furorę, nie tylko wśród zwykłych ludzi, ale także, a może przede wszystkim wśród gwiazd Hollywood. Przez 158 tygodni książka-poradnik dotycząca nowej, rewolucyjnej diety, nie schodziła z list bestsellerów, ciągle zajmując pierwsze miejsca w liczbie sprzedanych egzemplarzy.

Zasady korzystania z diety Atkinsa

Atkins zauważył, że największym wrogiem osób odchudzających się albo szybko przybierających na wadze są węglowodany. Jego dieta opiera się więc na założeniach diety niskowęglowodanowej, przy czym powinno spożywać się najwięcej tłuszczy i białek. Nie ma tutaj znaczenia ilość spożywanych pokarmów, czyli również ilość spożywanych kalorii, ale raczej ich jakość czy sposób przygotowania.

Z diety całkowicie należy wyeliminować produkty zawierające proste i złożone cukry. Głównym składnikiem diety, co może zadziwiać, są produkty zawierające, jak największą ilość tłuszczu.

Dieta pozwala na zrzucenie około 3 do 5 kilogramów miesięcznie. Podstawowe posiłki, czyli posiłki mięsne, mają sprawiać, że bardzo szybko odczuwamy sytość, która nie pozwala na zjadanie dużej ilości przekąsek i innych produktów. Mniej odczuwamy głód, przez co lepiej chudniemy. Krew zakwasza się ograniczając do zera spożycie węglowodanów, co również ma wpływ na mniejsze odczuwanie głodu.

Etapy diety doktora Atkinsa

Dietę dzielimy na trzy dwutygodniowe etapy, cała dieta trwa więc 6 tygodni. W pierwszym etapie spożywa się, jak najmniej węglowodanów – do 20 g na dobę. Nie wolno jeść owoców, niektórych warzyw, mleka, jogurtów, pieczywa i produktów zbożowych. Z warzyw dostępne są tylko pietruszka, por, seler, cebula, botwinka, dynia, pomidory, cukinie, ogórki, kapusta, kalarepa, szparagi, szpinak i sałata. Podczas drugiego etapu zwiększamy ilość spożywanych węglowodanów do 30-50 g na dobę.

Można już spożywać owoce, jednak jedynie z niskim indeksem glikemicznym (np. truskawki lub jagody). Trzeci etap to ostatnie dwa tygodnie diety, jednak polecane jest stosować się do założeń tego etapu już przez całe życie, aby zachować osiągnięte efekty odchudzania. Można spożywać więcej cukrów, codzienny jadłospis powinien jednak składać się z 3 głównych dań i najwyżej 2 przekąsek pomiędzy nimi.

  • Rada dr Atkinsa: jedzonych węglowodanów nie wolno łączyć z tłuszczami i jajami, powoduje to szybkie przybieranie na wadze

Zalety diety dr Atkinsa

  • Brak efektu jo-jo
  • Łatwo utrzymać wagę po zakończeniu stosowania restrykcyjnej diety

Wady diety dr Atkinsa

  • Dieta jest uboga w witaminy oraz mikro- i makroelementy
  • Nie jest to dieta zbilansowana, w której dostarczamy organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych, również węglowodanów, które są współodpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu
  • Czas trwania diety jest stosunkowo długi, więc tym bardziej ograniczenie niektórych składników spożywczych przyczynić się może do powstania problemów zdrowotnych
  • Brak natychmiastowych efektów, na które liczą osoby stosujący „diety cud” miast diet zbilansowanych
  • Tylko dla osób, które nie chorują na cukrzycę, nadciśnienie, miażdżycę czy mają problemy z wysokim cholesterolem
  • Wywołuje niedobór magnezu i sodu oraz zakwaszenie organizmu
Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie