15 mitów na temat diety

Zdrowie Sobota, 15 listopada 2014
Oceń:
3 / 8 głosów
15 mitów na temat diety

Obecnie coraz popularniejszy staje się trend zdrowego żywienia, dodatkowo wiele kobiet stale poszukuje idealnej recepty na dietę odchudzającą – często taką niestety która nie wymaga żadnego wysiłku. W związku z tymi poszukiwaniami na naszych stołach goszczą coraz to nowsze produkty, a z innych niepotrzebnie rezygnujemy. Wynika to z faktu, iż powstało i uformowało się wiele teorii dotyczących jedzenia wygłaszanych często przez osoby nie mające o tym zielonego pojęcia. My ślepo w to wierząc się dopasowywaliśmy, jednak ostatecznie w naszej diecie nic się nie zmieniało – ani nie było bardzie zdrowo ani dietetycznie, a kilogramy pozostawały.

Spróbujmy obalić najsilniej zakorzenione mity żywieniowe.

1. Najlepszy tłuszcz = oliwa z oliwek

Można się zgodzić z twierdzeniem, że oliwa z oliwek jest zdrowym tłuszczem. Jednak istnieje wiele zdrowszych i szerzej polecanych, np. olej rzepakowy, lniany, sojowy, a także z orzechów włoskich. Oliwa z oliwek ma dobry smak i świetnie pasuje do przygotowania wielu dań, jednak jeśli zależy nam na najzdrowszym oleju zastosujmy rzepakowy, którego dodatkowym plusem jest znacznie niższa cena.

2. Lepiej jeść margarynę niż masło bo ma mniej kalorii

I tutaj ciężko się zgodzić, gdyż poziom kaloryczności jednego i drugiego produktu plasuje się na podobnym poziomie. W maśle znajduje się duża dawka nasyconych kwasów, które oddziałują na poziom cholesterolu, zawiera również witaminy A oraz E i jest produktem znacznie bardziej naturalnym. Jeśli natomiast chodzi o margarynę to znajdują się w niej jedno- oraz wielonienasycone kwasy, których znacznie mniej jest w maśle. Właśnie ta różnica sprawia, że masło poleca się dzieciom do 7 roku życia oraz kobietom w ciąży, zaś osoby starsze powinny jeść raczej margarynę.

3. Cukier= próchnica

W tym micie chodzi o jedzenie słodyczy, jednak mało w tym prawdy. Cukry proste są w krótkim czasie spłukiwane z naszego uzębienia śliną, a jeśli dodatkowo skrupulatnie dbamy o higienę jamy ustnej to nie powinny nam zaszkodzić. Aby powstała próchnica konieczna jest obecność węglowodanów, czas oraz bakterie. Większe niebezpieczeństwo dla uzębienia niesie za sobą spożywanie płatków owsianych czy chipsów, w których znajduje skrobia stanowiąca łańcuch cukrów gronowych. Mają one tendencję do osadzania się na uzębieniu i mogą z czasem wywoływać ubytki.

4. Kawa odwadnia

Kawa ma działanie moczopędne, jednak nie ma możliwości abyśmy usunęły z naszego organizmu więcej płynów niż przyjęłyśmy. Zwyczajnie po wypiciu kawy częściej chodzimy siusiać. Picie kawy nie wpłynie negatywnie na równowagę płynów w naszych organizmach.

5. Aby schudnąć zjadamy mniej posiłków

Jedna z największych bzdur. Aby efektywnie się odchudzić powinnyśmy jeść częściej a mniejsze porcje a nie całkowicie rezygnować z niektórych posiłków. Najważniejsza jest regularność i stałe dostarczanie paliwa do naszego ustroju. Jeśli będziemy się głodzić a potem zjemy jeden bardziej obfity posiłek, w naszym organizmie poszybuje w górę poziom insuliny, czego wynikiem będzie wzmożona produkcja kwasów tłuszczowych i ich odkładanie się jako tkanki tłuszczowej. Jedzmy więc 2-3 podstawowe posiłki i 2-3 przekąski, dbajmy o regularność i odpowiednie zbilansowanie diety.

6. Dzieci muszą jeść zieloną sałatę

W prawdzie zawiera ona wiele cennych składników ale nie ma w niej właściwie niczego czego nie moglibyśmy dostarczyć z innych warzyw i owoców. Jedyną znaczącą przewagą sałaty jest poziom zawartości kwasu foliowego, jest jedynym warzywem z tak wysoką jego zawartością.

7. Fruktoza nie powoduje tycia

I tu niestety nie ma prawdy. Fruktoza czyli cukier prosty naturalnie występujący w owocach przyczynia się do przyrostu masy ciała, podobnie jak ten ze słodyczy. Najnowsze badania donoszą, że ma również działanie wspomagające dla odkładnia się tłuszczu w wątrobie, powoduje niszczenie białek, które są potrzebne naszemu organizmowi oraz negatywnie wpływa na poziom cholesterolu we krwi. Fruktozą dosładza się również ciastka, soki owocowe czy niektóre desery. Tak więc miłośnicy owoców, spożywając je w dużych ilościach są w sytuacji jakby wcale nie zrezygnowali ze słodyczy.

8. Dieta z Krety = życie przeszło 100 lat

W tym stwierdzeniu można dopatrzyć się prawdy. Mieszkańcy Krety, którzy odżywiają się zgodnie z tradycyjnymi recepturami dożywają często aż 110 lat w dobrym zdrowiu. W ich diecie dominują świeże warzywa oraz owoce, a także warzywa strączkowe, świeżo złowione ryby, owoce morza oraz oliwa z oliwek. Produkty są najczęściej nie przetworzone i nie zawierają żadnych chemicznych dodatków.

9. Grzybów nie podgrzewamy

Grzyby w głównej mierze składają się z białka oraz wody. Nie powinny z całą pewnością stać zbyt długo i być zjadane na kilka dni po przyrządzeniu. Jeśli jednak po przygotowaniu dania umieścimy je w lodówce a następnego dnia przed posiłkiem dokładnie podgrzejemy, nie ma żadnych przeszkód aby je zjeść.

10. Cukier powoduje niszczenie wapnia w organizmie

Ten stereotyp znany jest już od około 90 lat i nadal nie udało się całkowicie go wyplenić. W tamtym czasie Japończycy prowadzili badania, w których przebiegu podawano zwierzętom duże ilości cukru, pominięto jednak suplementację witaminą D. Czego wynikiem stało się obwinienie właśnie cukru za miękkie kości u zwierząt. Jednak jest to nieprawdziwe i szybko się o tym przekonano.

11. Szpinak zawiera dużo żelaza

Szpinak owszem na tle innych warzyw plasuje się wysoko ze swoją zawartością żelaza. Jednak jego poziom był błędnie interpretowany przez błąd w postawieniu przecinka. Ma więc go mniej niż kiedyś zakładano, a dodatkowo zawiera wysokie ilości kwasu szczawiowego, który powoduje znaczne zmniejszenie wchłaniania żelaza w organizmie.

12. Cukier powoduje niszczenie witamin

Jest to mit i nieprawdziwy pogląd. W procesie przemiany biochemicznej cukrów konieczna jest obecność chociażby witaminy B1. Tak więc cukry, którym witaminy są niezbędne nie mogą powodować ich degradacji.

13. Wieprzowina to bardzo tłuste mięso

Dawniej stwierdzenie to było trafne. Obecnie pojawiły się nowe gatunki świń hodowlanych oraz stosuje się nowoczesne metody oddzielania mięsa, dzięki czemu znacząco zmniejszono udział tłuszczu w mięsie wieprzowym. Przykład może stanowić filet wieprzowy, który jeszcze 20 lat temu zawierałby około 12 % tłuszczu dziś zawiera go na poziomie około 2,4%. Porównując z wołowiną która ma około 4,2% tłuszczu mięso świni nie wypada wcale jako najbardziej tłuste.

14. Lepiej jeść ciemne niż białe pieczywo

Wszystko zależy od tego jakie ciemne pieczywo wybierzemy. Jeśli zostało wypieczone z pełnoziarnistej mąki to owszem będzie to słuszna decyzja. Bardzo często jednak producenci w celu oszczędności dodają do pieczywa różnych niepotrzebnych składników aby uzyskać ciemniejsze zabarwienie. Kupujmy pieczywo niewielkich piekarniach i zaznaczajmy, iż chcemy otrzymać pełnoziarniste.

15. Orzechy i bakalie

Może i są zdrowe. Orzechy uznaje się za niezbędne do prawidłowego odżywiania mózgu. Jednak ta grupa charakteryzuje się wysokim poziomem kaloryczności, więc bardziej niż na nasze zdrowie może wpłynąć na naszą tuszę.

Marta