Jak wyznaczać priorytety i listy rzeczy, które należy wykonać ?
Żyjemy szybko, często w pośpiechu i nie na czas wykonujemy różne ważne czynności. To zaś sprzyja nadmiernemu stresowi, depresji i ogólnie złemu samopoczuciu. Również wpadamy często w sidła prokrastynacji – czyli odkładaniu wszystkiego na później. Czasem zwyczajnie jakieś zadanie nas przytłacza swoim ciężarem, czasem jest zbyt trudne do wykonania, czasochłonne albo zwyczajnie nie chce nam się go wykonywać.
Reklama
We wszystkich tych przypadkach z pomocą przychodzi uporządkowanie i listy rzeczy do zrobienia, po angielsku dużo dobitniej i ładniej brzmiące „to-do list”. Jak się do tego zabrać?
Kategorie możesz podzielić na przykład w ten sposób:
- Obowiązki zawodowe
- Obowiązki na studiach
- Obowiązki domowe – sprzątanie
- Obowiązki domowe – inne
Teraz każdej z nich przydziel inny kolor i nową kartkę. Zapisuj sprawy do załatwienia w danym tygodniu lub na cały miesiąc – możesz użyć w tym celu również kalendarza, który powiesisz obok kartek i będziesz w nim odpowiadającymi kolorami zaznaczać dni. Po pierwszym rzucie okiem na niego będziesz wiedzieć czy dzisiaj jest czas na wykonanie czegoś ważnego. W ten sposób zdyscyplinujesz się do działania.
1. Kartka czy komputer
Zastanów się czy chcesz swoje zapiski prowadzić na kartce/kartkach i na przykład przyklejać je w widocznych miejscach, jeśli podzielisz to na kategorie, czy wolisz pracować na komputerze. Wiele programów takich jak Excel pomoże Ci przygotować dobrą listę rzeczy do zrobienia. W programie możesz im także nadawać specjalne rangi, przypisywać wartości i sprawiać aby komputer sam układał je w tej najbardziej znaczące. Jeśli jednak nie masz zaufania do technologii – wybierz na początek zwykły zeszyt i kilka kolorowych mazaków.2. Priorytety i kategorie
Ustal swoje kategorie i priorytety, czyli rzeczy, które muszą być wykonane w pierwszej kolejności.Reklama
3. Data wykonania i ważność zadania
Postaraj się przy każdym zadaniu długoterminowym postawić sobie ostateczną datę jego wykonania – na przykład jakiegoś projektu do szkoły czy pracy. Zaznacz ją w kalendarzu żeby o tym nie zapomnieć. Podziel zadania również według ważności, na przykład: odebranie samochodu od mechanika czy zapłacenie rachunków to rzeczy z priorytetem pierwszeństwa.Reklama
4. Podziel projekty na mniejsze części
Jeśli musisz zrobić coś naprawdę czasochłonnego, na myśl o czym już pragniesz to mieć za sobą to podziel to zadanie na mniejsze części. Na każdą wyznacz sobie odpowiednią ilość czasu i kilka dni.5. Sposób 30-10
Metoda ta została opracowana przez Leo Babautę. Kiedy musisz zrobić coś ważnego, ale nie masz na to ochoty i nie możesz się zmotywować ustaw sobie stoper czy budzik na 30 minut. Zajmij się tą rzeczą przez ten krótki czas. Kiedy budzik zadzwoni zrób sobie 10 minutową przerwę na „prezent” dla siebie za pracę – przejrzyj Internet, zjedz coś słodkiego, zrób sobie dobrą kawę, posłuchaj muzyki czy obejrzyj telewizję. Po tym czasie znowu na 30 minut zajmij się zadaniem. Technika jest naprawdę skuteczna!Reklama
Wydawcą zaradnakobieta.pl jest Digital Avenue sp. z o.o.
Obserwuj nas na
Udostępnij artykuł
Polecamy
Następny artykuł
Czytaj więcej
Poznaj najlepsze sposoby organizacji czasu. Radzimy
Obecnie umiejętność skutecznej organizacji czasu stała się nie tylko pożądana, ale wręcz konieczna. Lista Twoich obowiązków, zadań i nieprzewidywalnych wyzwań wzrasta nieproporcjonalnie do czasu, którym dysponujesz? Poznaj sposoby, dzięki którym będziesz lepiej planować każdy dzień, a także skutecznie wyznaczać priorytety w życiu zawodowym i osobistym.
Jak znaleźć czas przy dziecku — 7 trików. Znasz je?
Nie wiesz, w co włożyć ręce, a dziecko nieustannie domaga się Twojej uwagi? Czujesz, że jeszcze chwila to wybuchniesz, albo oszalejesz? Na domiar złego, ciągle słyszysz, że to wszytko kwestia organizacji (nieprawda) i jak się chce, to wszystko da radę zrobić (jeszcze większa nieprawda). Odetchnij i sprawdź poniższe sposoby. Powinny ułatwić Ci życie.
Jak być bardziej zorganizowanym i przestać się spóźniać
Naukę punktualności można podjąć w każdym wieku, organizacji również – a to pozytywnie i znaczącą może wpłynąć na stosunki w pracy, w domu i towarzyskie. Według niektórych lekarzy istnieje również oddzielne zaburzenie zwane „chronicznym spóźnianiem się” a wywołane jest przez nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu mózgu, dokładnie tej części, która rzekomo odpowiadać ma również za ADHD. Pacjenci tacy zwyczajnie nie potrafią dobrze mierzyć i oceniać czasu, dlatego cały czas i wszędzie się spóźniają!
Reklama
Reklama
© 2024 ZaradnaKobieta.pl