Jak wyznaczać priorytety i listy rzeczy, które należy wykonać ?

Psychologia Poniedziałek, 11 listopada 2013
Oceń:
4 / 7 głosów
Jak wyznaczać priorytety i listy rzeczy, które należy wykonać ?

Żyjemy szybko, często w pośpiechu i nie na czas wykonujemy różne ważne czynności. To zaś sprzyja nadmiernemu stresowi, depresji i ogólnie złemu samopoczuciu. Również wpadamy często w sidła prokrastynacji – czyli odkładaniu wszystkiego na później. Czasem zwyczajnie jakieś zadanie nas przytłacza swoim ciężarem, czasem jest zbyt trudne do wykonania, czasochłonne albo zwyczajnie nie chce nam się go wykonywać.

We wszystkich tych przypadkach z pomocą przychodzi uporządkowanie i listy rzeczy do zrobienia, po angielsku dużo dobitniej i ładniej brzmiące „to-do list”. Jak się do tego zabrać?

1. Kartka czy komputer

Zastanów się czy chcesz swoje zapiski prowadzić na kartce/kartkach i na przykład przyklejać je w widocznych miejscach, jeśli podzielisz to na kategorie, czy wolisz pracować na komputerze. Wiele programów takich jak Excel pomoże Ci przygotować dobrą listę rzeczy do zrobienia. W programie możesz im także nadawać specjalne rangi, przypisywać wartości i sprawiać aby komputer sam układał je w tej najbardziej znaczące. Jeśli jednak nie masz zaufania do technologii – wybierz na początek zwykły zeszyt i kilka kolorowych mazaków.

2. Priorytety i kategorie

Ustal swoje kategorie i priorytety, czyli rzeczy, które muszą być wykonane w pierwszej kolejności. Kategorie możesz podzielić na przykład w ten sposób:

- Obowiązki zawodowe
- Obowiązki na studiach
- Obowiązki domowe – sprzątanie
- Obowiązki domowe – inne

Teraz każdej z nich przydziel inny kolor i nową kartkę. Zapisuj sprawy do załatwienia w danym tygodniu lub na cały miesiąc – możesz użyć w tym celu również kalendarza, który powiesisz obok kartek i będziesz w nim odpowiadającymi kolorami zaznaczać dni. Po pierwszym rzucie okiem na niego będziesz wiedzieć czy dzisiaj jest czas na wykonanie czegoś ważnego. W ten sposób zdyscyplinujesz się do działania.

3. Data wykonania i ważność zadania

Postaraj się przy każdym zadaniu długoterminowym postawić sobie ostateczną datę jego wykonania – na przykład jakiegoś projektu do szkoły czy pracy. Zaznacz ją w kalendarzu żeby o tym nie zapomnieć. Podziel zadania również według ważności, na przykład: odebranie samochodu od mechanika czy zapłacenie rachunków to rzeczy z priorytetem pierwszeństwa.

4. Podziel projekty na mniejsze części

Jeśli musisz zrobić coś naprawdę czasochłonnego, na myśl o czym już pragniesz to mieć za sobą to podziel to zadanie na mniejsze części. Na każdą wyznacz sobie odpowiednią ilość czasu i kilka dni.

5. Sposób 30-10

Metoda ta została opracowana przez Leo Babautę. Kiedy musisz zrobić coś ważnego, ale nie masz na to ochoty i nie możesz się zmotywować ustaw sobie stoper czy budzik na 30 minut. Zajmij się tą rzeczą przez ten krótki czas. Kiedy budzik zadzwoni zrób sobie 10 minutową przerwę na „prezent” dla siebie za pracę – przejrzyj Internet, zjedz coś słodkiego, zrób sobie dobrą kawę, posłuchaj muzyki czy obejrzyj telewizję. Po tym czasie znowu na 30 minut zajmij się zadaniem. Technika jest naprawdę skuteczna!