Jak być bardziej zorganizowanym i przestać się spóźniać

Psychologia Poniedziałek, 11 listopada 2013
Oceń:
4 / 76 głosów
Jak być bardziej zorganizowanym i przestać się spóźniać

Naukę punktualności można podjąć w każdym wieku, organizacji również – a to pozytywnie i znaczącą może wpłynąć na stosunki w pracy, w domu i towarzyskie. Według niektórych lekarzy istnieje również oddzielne zaburzenie zwane „chronicznym spóźnianiem się” a wywołane jest przez nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu mózgu, dokładnie tej części, która rzekomo odpowiadać ma również za ADHD. Pacjenci tacy zwyczajnie nie potrafią dobrze mierzyć i oceniać czasu, dlatego cały czas i wszędzie się spóźniają!

Na podobne schorzenie cierpi Brytyjczyk Jim Dunbar, jednak niektórzy specjaliści nie zgadzają się z tą diagnozą. Tak więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda Ci się przezwyciężyć ten niezbyt ładny zwyczaj i nauczyć się dobrze organizować swój czas.

Oto kilka porad:

1. Spis swoich problemów i planowanie dnia

Dokonaj spisu problemów przez które zdarzyło Ci się gdziekolwiek spóźnić. Następnie przenalizuj listę pod kątem tego, które z nich będzie Ci najłatwiej poprawić albo całkowicie wyzbyć się złych nawyków. Jeśli zauważysz, że coś codziennie zajmuje Ci więcej czasu niż powinno – np. poranne mycie głowy i włosów. Możesz postarać się by niektóre czynności przenieść na wieczór dnia poprzedniego. W ogóle warto z wyprzedzeniem planować na następny dzień, aby jak najszybciej móc „zebrać się” i wyjść kiedy czeka na nas ważne spotkanie: wcześniej uprasować koszulę, skompletować strój itd..

2. Określenie czasu na poranną toaletę i dojście na autobus

Określ maksymalny czas jaki potrzebny Ci jest aby rano przygotować się do wyjścia. Policz również jak długo musisz iść na swój autobus lub jeśli dojeżdżasz swoim samochodem na to jak długo zajmie Ci dojazd do Twojego miejsca spotkania, pracy itd.. Być może rano są u Ciebie większe korki w niektórych rejonach, do których musisz dojechać – weź to pod uwagę.

 3. Nastawianie budzika o dobrej godzinie

Nastaw swój budzik na 20 minut przed tym jak musisz wstać. Wykorzystaj ten czas na drzemkę i „dobudzenie się”. Dzięki temu nie będziesz tego robiła w czasie przeznaczonym już na inne zadania przygotowawcze do wyjścia z domu.

4. Rozpiska z odjazdami autobusów, tramwajów i kolei

Wydrukuj sobie cały plan odjazdów autobusów, tramwajów czy kolei, którymi podróżujesz. Unikniesz w ten sposób problemu wychodzenia z domu bez przygotowania „na farta” albo szybkiego szukania rozkładu w Internecie czy komórce – Internet zawsze może paść, a wtedy spóźnienie gotowe!

5. Godziny chodzenia spać

Ustal sobie godzinę, o której będziesz kłaść się spać. To najlepszy sposób na ustawienie swojego zegara biologicznego i łatwe poranne wstawanie. Pamiętaj, że dorosły potrzebuje około 7-9 godzin snu w ciągu nocy (w zależności od jednostki, może akurat Ty potrzebujesz mniej lub więcej).