Dietetyczna Wielkanoc, czyli jak sprawić, by było smacznie i nie przytyć
Udostępnij Google News
Kuchnia

Dietetyczna Wielkanoc, czyli jak sprawić, by było smacznie i nie przytyć

O ile wieczerza wigilijna w polskim wydaniu uważana jest za jedną z najzdrowszych na świecie, o tyle potrawy goszczące na naszych wielkanocnych stołach już takie nie są. Tradycyjne jajka, mięsa, pasztety czy żurki są często tłuste i bardzo kaloryczne. Jak się jednak okazuje wiele tradycyjnych potraw można odchudzić, co wbrew pozorom nie wpływa na ich smak. Zobacz co zrobić, aby święta wielkanocne były nie tylko smaczne, ale również dietetyczne.

Pomysł na dietetyczne jajka

Jajka to podstawa wielkanocnego menu. Jeśli zjesz jedno czy dwa, to nie ma problemu, ale podczas tych świąt pochłaniamy ich znacznie więcej. Warto wiedzieć, że jajko w całości ma około 90 kcal, ale większość z nich jest ukryta w żółtku. Jeśli wyjmiesz żółtko, to je odchudzisz o ok. 70 kcal. Tyle tylko, że niezbyt ładnie prezentuje się puste w środku białko na eleganckim talerzu. Ale to także nie problem – łódeczkę z białka można napełnić farszem np. z chudego twarogu z przyprawami, czy z delikatną sałatką warzywną. Świetnie sprawdzi się również nadzienie przygotowane z wędzonego łososia i awokado. Takie nadziewane jajko będzie mniej kaloryczne, smaczne i do tego bardzo ładne i zdrowe.

Odchudzony żurek

Tradycyjną zupą wielkanocną jest żurek lub barszcz biały na kiełbasie. Są to zupy niezwykle smaczne, ale również bardzo kaloryczne. Jak się jednak okazuje również je można nieco odchudzić. Najczęściej zupy te gotowane są na białej kiełbasie. Aby były mniej tłuste można zamienić białą na inny rodzaj kiełbasy. Jeśli w Twoim domu biała kiełbasa to podstawa, to także można sobie z nią poradzić. W pierwszej kolejności zrób wywar na zupę. Gotuj nieco dłużej białą kiełbasę, aby wytopiło się z niej jak najwięcej tłuszczu. Następnie ostudź go i zbierz powstałą na wierzchu warstwę tłuszczu. Dopiero teraz dodaj zakwas. Tak przygotowany żurek lub barszcz będzie równie smaczny, ale znacznie mniej kaloryczny.

Mięsa i wędliny – co wybierać?

Wielkanoc to święta, podczas których na stołach stoi wiele różnych mięs i wędlin. Tutaj również można nieco zmniejszyć kaloryczność świątecznego menu. Kupując wędliny wybierz te mniej tłuste. Najlepiej odpuścić sobie salami, boczek czy baleron, a na ich miejsce wybierz chudą szynkę czy podsuszaną kiełbasę. Jeśli na świąteczny obiad zamiast kotletów w panierce smażonych na oleju podasz pieczeń, wówczas nie tylko zmniejszysz kaloryczność potrawy, ale także zadbasz o zdrowie swoich najbliższych. Od dawna wiadomo, że najzdrowsze jest mięso gotowane i pieczone, zaś smażonego lepiej unikać. Ta zasada powinna być również stosowana w przypadku świątecznych mięsiw. Ponadto wybierając mięsa na obiad najlepiej postawić na drób, który jest polecany przez dietetyków. Pieczone piersi z kurczaka lub schab środkowy ze śliwką to idealne mięsa na wielkanocny stół.

Warzywa

Najlepiej, aby na świątecznym stole pojawiły się także warzywa. Najczęściej możemy spotkać tam sałatkę jarzynową, ale wiele gospodyń przygotowuje również surówki z warzyw, które powoli zaczynają pojawiać się w sklepach. Jedzenie warzyw jest bardzo zdrowe, ponieważ dostarczają organizmowi witamin, mikro- i makroelementów, błonnika, a przy tym są niskokaloryczne. Niemniej jednak warto pamiętać, że o ile same warzywa są dietetyczne, to sosy do sałatek już nie zawsze. Najczęściej dodawane do warzyw majonez i śmietana to prawdziwe bomby kaloryczne. Przygotowując posiłki na Wielkanoc warto spróbować również tutaj nieco obniżyć ilość kalorii. Dietetycy zalecają dodanie do sałatki zamiast tradycyjnego majonezu – majonez Light, lub przygotowanie sosu z majonezu z dodatkiem jogurtu. Czasem wystarczy jedynie ten ostatni. Takie rozwiązania pozwolą nieco odchudzić wielkanocną sałatkę. W przypadku surówek warto zamienić śmietanę i majonez na lekki jogurt lub niewielką ilość oliwy z oliwek.

Desery

Wielkanocnych świąt nie można wyobrazić sobie bez wspaniałych ciast i deserów. Baby, mazurki, torty czy serniki to ciasta, które muszą znaleźć się w każdym domu. Tutaj jednak też można nieco obniżyć ilość kalorii w nich zawartych. Jednym z prostszych sposobów pozbycia się części kalorii jest zmniejszenie ilości polew na ciastach. Zamiast grubej warstwy czekolady lub lukru, na babce może się pojawić delikatna warstwa cukru pudru. Do pieczenia sernika można wykorzystać chudszy ser, dzięki czemu ciasto będzie lżejsze, a nie straci smaku. W polskiej tradycji jest dość duża dowolność dotycząca doboru deserów. Jeśli chcesz, aby deser był smaczny, zdrowy i dietetyczny możesz przygotować np. sałatkę owocową. Jeśli chcesz podać zimny deser – wybierz sorbet, który jest znacznie lżejszy od tradycyjnych lodów śmietankowych.

Jak widzisz odchudzone święta wcale nie muszą znacznie różnić się od zwyczajnych. Wiele potraw choć zawiera mniej kalorii smakuje tak samo. Dzięki wskazanym powyżej, prostym zabiegom można kaloryczność porcji zmniejszyć o kilkanaście, a niekiedy nawet kilkadziesiąt procent, co z pewnością wyjdzie każdemu na zdrowie.

Agnieszka

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie