Dieta upiększająca. Odcinek 11: Jabłko

Zdrowie Uroda Kuchnia Środa, 13 lutego 2019
Oceń:
4 / 33 głosów
Dieta upiększająca. Odcinek 11: Jabłko

Jabłko, choć na pierwszy rzut oka niepozorne, stanowi niezwykle istotny element codziennej diety i dostarczyć nam może wielu pożytecznych składników odżywczych. W sklepach znaleźć możemy dziesiątki jego odmian i dlatego warto sięgnąć po nie podczas kolejnych zakupów spożywczych. Jabłko wpływa korzystnie nie tylko na stan naszego zdrowia, wspiera także starania o szczupłą sylwetkę i dba o naszą urodę.

Chrupiące i słodkie jabłka to upiększający smakołyk, który spożywać można jako samodzielną przekąskę, bądź uczynić je składnikiem wielu wyszukanych potraw – od dań wytrawnych, po zdrowe desery. Doskonale smakują na ciepło, jak i w surowej formie, warto docenić je także za wartości odżywcze, które w sobie zawierają.

Jabłka dla urody

Skórka jabłka zawiera w sobie niezwykle cenny przeciwzapalny pigment – kwercetynę. Składnik ten, dzięki silnemu działaniu antyoksydacyjnemu, wykorzystywany jest przy produkcji preparatów przeznaczonych do pielęgnacji skóry. Potrafi on skutecznie chronić przed wolnymi rodnikami oraz negatywnymi skutkami promieniowania UVB. Jedzenie surowych jabłek ze skórką wspomaga więc procesy ochronne skóry i zapewnia jej właściwą kondycję. Skórki jabłek to także źródło substancji fitochemicznej, która chroni nas przed wpływającymi na powstawanie zmarszczek związkami AGE. Regularne spożywanie surowych owoców wpływa na wyraźną poprawę wyglądu i odmłodzenie naszej cery. Jabłka są też w stanie dostarczyć organizmowi bardzo dużą dawkę witaminy C – ten silny przeciwutleniacz hamuje procesy starzenia, uelastycznia i ujędrnia skórę, a także zabezpiecza jej komórki przed groźnymi uszkodzeniami.

Jabłka dla zdrowia i szczupłej sylwetki

Wykorzystywanie jabłek w codziennej diecie pozwala dostarczyć organizmowi ważny dla procesów trawiennych błonnik. Usprawnia on pracę układu pokarmowego, wpływa także na łagodzenie nieprzyjemnych dolegliwości, takich jak zaparcia, biegunka i wzdęcia. Przede wszystkim jednak przyspiesza trawienie i przemianę materii oraz zapewnia uczucie sytości, hamując ataki głodu – wspiera tym samym diety odchudzające. Warto wspomnieć, że jedno jabłko dostarcza nam zaledwie 70 kalorii, można więc zajadać się tymi słodkimi owocami bez żadnych wyrzutów sumienia. Kolejna korzyść wynikająca z częstego spożywania jabłek to zapewnienie organizmowi źródła pektyn, wpływających na kilka ważnych dla naszego zdrowia czynników. Pektyny znacznie obniżają poziom cholesterolu, a także regulują poziom cukru we krwi. Dzięki nim sprawnie przebiega również proces oczyszczania i odtruwania naszego organizmu. Doskonale wpływają one na układ krążenia, udowodniono też ich wpływ na zapobieganie chorobom nowotworowym.

Inspiracja - oryginalny pomysł na wykorzystanie jabłek w naszej kuchni

Jabłka pieczone z miodem

Składniki:

10 średniej wielkości jabłek
10 łyżeczek cukru trzcinowego
10 łyżeczek miodu
10 łyżeczek masła klarowanego lub oleju kokosowego (wedle uznania)
1 łyżeczka cynamonu
5 ciasteczek pełnoziarnistych (najlepiej bezglutenowych)
orzeszki do posypania i ozdoby (rodzaj dowolny)

Jabłka dokładnie umyj, osusz, a następnie wydrąż gniazda nasienne - tak, by jabłko pozostało w całości, nie należy przekrajać go na połowę. Do każdego dołka po gnieździe wsyp cukier, wlej miód, dodaj cynamon, masło i pokruszone ciastka. Jabłka ułóż na blaszce i wstaw do piekarnika nagrzanego do temperatury 170 stopni. Piecz około 25 minut. Przed podaniem udekoruj jabłka pokruszonymi orzechami.