Seler naciowy - właściwości zdrowotne, uprawa, przepisy na sałatkę
Udostępnij Google News
Zdrowie

Seler naciowy - właściwości zdrowotne, uprawa, przepisy na sałatkę

Seler naciowy jest często niedocenianym warzywem. Ma ogrom składników cennych dla zdrowia. Dlatego nie powinno go zabraknąć w Twojej diecie. Wspomaga nie tylko prawidłowe funkcjonowanie organizmu, ale i wygląd. Wpływa bowiem korzystnie na skórę, a także i na sylwetkę.

Seler naciowy — właściwości zdrowotne, wartości odżywcze

Seler naciowy jest przede wszystkim prawdziwą bombą witaminową. Znajdują się w nim tak cenne składniki, jak:

  • potas
  • sód
  • wapń
  • magnez
  • fosfor
  • witamina C
  • foliany
  • witamina A
  • beta-karoten
  • cholina
  • witamina E
  • witamina B6
  • foliany
  • kwas pantotenowy
  • witamina K

Czy spożycie selera ma wpływ na zdrowie? Oczywiście. Jego właściwości znajdują zastosowanie w leczeniu i profilaktyce wielu chorób, np. nadciśnienia, zaburzeń pracy jelit, otyłości, cukrzycy, kamicy nerkowej, dny moczanowej, osteoporozy czy nawet nowotworów. Zapobiega także nadmiernemu starzeniu się skóry. Pamiętaj jednak, że najbogatszy w składniki odżywcze jest seler naciowy na surowo.

seler naciowy w przybliżeniu zdjęcie ilustrujące/Canva

Jak uprawiać seler naciowy?

Seler naciowy wymaga większej wilgotności powietrza niż seler korzeniowy. Glebę do uprawy selera naciowego powinno się zasilać nawozami potasowymi oraz azotowymi. Nie możesz natomiast wsadzać tego warzywa do ziemi świeżo wapnowanej lub takiej, w której wcześniej rósł seler korzeniowy.

Nasiona selera naciowego wysiewaj od marca w szklarni. Ważne, aby temperatura utrzymywała się w okolicach 18 st. C. Po rozwinięciu dwóch liści przepikuj rozsadę w rozstawie około 5 cm x 5 cm. Przesadź do gruntu w maju. Pamiętaj, aby również zachować odstępy — najlepiej 40 cm x 30 cm.

Na 6 tygodni przed wykopaniem (wrzesień), zwiąż liście razem i owiń je czarną folią. Zbiór właściwy selera naciowego powinien nastąpić po 3 tygodniach od rozpoczętego procesu bielenia.

Przepis na sałatkę obiadową

Surówka z selerem naciowym to jeden z najprostszych dodatków do obiadu, jakie możesz zrobić. Jest nie tylko pyszna, ale i bogata w cenne dla zdrowia substancje.

Jak ją wykonać?

  • Umyj dokładnie selera i obierz jabłko oraz marchewkę.
  • Selera pokrój na cieniutkie plasterki, a jabłko i marchew zetrzyj na tarce o dużych oczkach.
  • Całość połącz i dodaj olej, sok z cytryny, a także sól oraz pieprz.

Koktajl z selera naciowego — przepis

Ten koktajl z selerem jest nie tylko pyszny, ale pełno w nim witamin i innych składników istotnych dla prawidłowego funkcjonowania Twojego organizmu.

Składniki:

  • 1 jabłko
  • 2 łodygi selera naciowego z natką
  • kilka kropel soku z cytryny
  • l łyżeczka miodu lub więcej
  • 1 szklanka wody mineralnej

Wykonanie:

  • Umyj jabłko i selera. Następnie obierz owoc. Oba składniki pokrój na mniejsze kawałki.
  • Do blendera wlej wodę, sok z cytryny i dodaj miód. Następnie wrzuć jabłko i seler.
  • Zmiksuj na gładką masę.

Pamiętaj, że to również wspaniały koktajl na odchudzanie! Wspomaga przemianę materii.

koktajl zielony w szklance a obok na stole leży seler naciowy zdjęcie ilustrujące/Canva

Seler naciowy - przeciwwskazania

Selera nie powinny w dużych ilościach spożywać osoby, które mają problemy z nerkami lub skłonność do kamicy nerkowej. Wszystko z powodu szczawianów, które mogą nasilić problem. Dlatego w ich przypadku dieta selerowa nie jest wskazana.

Na co stawiacie w zbilansowanej diecie? Warto przekonać się także do regularnego picia wody, a także spożywania czosnku niedźwiedziego i soku z buraka jako naturalnych probiotyków.

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie