Cykoria - właściwości, wartości odżywcze. Czy jest zdrowa?
Udostępnij Google News
Zdrowie

Cykoria - właściwości, wartości odżywcze. Czy jest zdrowa?

Cykoria to warzywo cechujące się niesamowitymi właściwościami zdrowotnymi, lecz mimo to nie cieszy się zbyt dużą popularnością na polskich stołach. Wyglądem przypomina nieco wydłużoną kapustę niewielkich rozmiarów, ale smakuje zupełnie inaczej. Gorzki smak cykorii jest głównym czynnikiem odstraszającym potencjalnych konsumentów, chociaż istnieje kilka sposobów na jego zneutralizowanie. Dlaczego warto jeść cykorię? Wyjaśniamy!

Cykoria – właściwości zdrowotne, witaminy

Podobnie jak marchew, cykoria zawiera beta-karoten, który pozytywnie wpływa na skórę oraz pomaga w utrzymaniu jej atrakcyjnego słonecznego koloru. Pozostałe zawarte w cykorii witamin i minerały wspomagają z kolei odpowiednie nawilżeni skóry, a także opóźniają procesy jej starzenia.

Cykoria działa bardzo dobrze na przyspieszenie przemiany materii, obniżenie cholesterolu oraz regulowanie poziomu cukru we krwi, a także poprawia apetyt. Z uwagi na dużą zawartość kwasu foliowego jedzenie cykorii szczególnie zaleca się kobietom w ciąży, ale i również tym będącym w procesie laktacji, ponieważ cykoria zwiększa produkcję naturalnego pokarmu dla dziecka.

Powodem gorzkiego smaku cykorii są zawarte w niej laktucyny oraz laktukopiryny, które poprawiają regenerację wątroby i normują proces produkcji żółci. Moczopędne działanie cykorii wpływa natomiast korzystnie na wydzielanie z organizmu niebezpiecznych toksyn.

Cykoria – witaminy i minerały:

  • witaminy: A, C, E, K
  • kwas foliowy
  • beta-karoten
  • błonnik
  • magnez
  • cynk
  • żelazo
  • mangan
  • selen
  • wapń
  • fosfor
  • potas
  • czerwona cykoria przekrojona na pół canva.com

    Gorzka cykoria - jak pozbyć się nieprzyjemnego smaku?

    Cykorię podobnie zresztą jak większość warzyw najlepiej spożywać na surowo, ponieważ tylko w tej formie zachowuje wszystkie swoje prozdrowotne właściwości. Jeśli więc zastanawiasz się jak jeść cykorię, to najlepszym sposobem jest przygotowanie surówki lub po prostu położenie jej na kanapce.

    Niestety nie każdy jednak jest fanem goryczki, którą cechuje się warzywo przypominające kapustę pekińską. Istnieje skuteczny sposób na pozbycie się gorzkiego smaku cykorii, lecz to z kolei prowadzi do wypłukania niektórych zawartych w niej witamin i minerałów.

  • Aby cykoria nie była gorzka, należy włożyć ją do lekko osolonego wrzątku na ok. 3 minuty, a następnie opłukać zimną wodą, obrać zewnętrzne liście i wykroić twardą piętkę
  • Równie skutecznym sposobem na usunięcie goryczki jest szybkie podsmażenie jej na maśle z dodatkiem odrobiny soli i cukru
  • Przeciwwskazania i skutki uboczne

    Nadmiar nie jest wskazany w żadnej dziedzinie życia. Tak samo jest również w przypadku jedzenia cykorii – lepiej zachować zdrowy umiar. Nadmierne spożycie warzywa może skutkować silnymi bólami brzucha oraz zgagą, natomiast w niektórych przypadkach mogą wystąpić również silne reakcje alergiczne. Osobom cierpiącym na różnego rodzaju choroby układu pokarmowego nie zaleca się spożywania cykorii. Z uwagi na różnorodność przypadków warto skonsultować się w tej kwestii z lekarzem.

    Udostępnij Google News Komentarze

    Podobne tematy

    Polecane dla ciebie