Kiszonki – właściwości zdrowotne. Czy kiszone warzywa są zdrowe?
Udostępnij Google News
Zdrowie

Kiszonki – właściwości zdrowotne. Czy kiszone warzywa są zdrowe?

Kiszonki z warzyw są dobrą alternatywą do świeżych warzyw szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Jednak z uwagi ich wspaniałe właściwości zdrowotne niektórzy chętnie po nie sięgają przez cały rok. W dobie olbrzymiej popularności na różnego rodzaju suplementy diety bardzo często zapominamy czy są naturalne suplementy i jak wpływają na funkcjonowanie organizmu. Zdrowie to przede wszystkim zdrowa żywność, więc warto o tym pamiętać.

Kiszonki – właściwości zdrowotne. Dlaczego warto je jeść?

Kiszone ogórki oraz kiszona kapusta to najpopularniejsze kiszonki pojawiające się na polskich stołach zarówno w formie dodatków obiadowych, dodatków do sałatek jak i przekąsek samych w sobie. Czy kiszonki są zdrowe? Oczywiście! To bogate w witaminy pełnowartościowe przetwory, natomiast ich regularne spożywanie niesie za sobą wiele zalet dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a także poprawia wygląd skóry, paznokci oraz włosów.

Naturalny probiotyk wzmacniający odporność

Kiszone warzywa zawierają wiele różnego rodzaju mikroorganizmów oraz bakterii fermentacyjnych, które są zwane probiotykami. To bezpieczne organizmy i bakterie odpowiadające za utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach. Uczestniczą także w trawieniu pokarmów poprawiając przy tym jego jakość, ale i również stymulują namnażanie mikroorganizmów wzmacniających odporność całego organizmu. Nie musisz się już zastanawiać, czy kiszonki zwiększają odporność!

Naturalne źródło witamin i minerałów

Proces kiszenia w żaden sposób nie wpływa na pozbawienie warzyw wartościowych witamin, a wręcz przeciwnie. Kiszone przetwory zyskują na zawartości witamin i minerałów. Wśród nich znajdują się między innymi (w zależności od użytych warzyw):

  • witaminy: A, C, E, K oraz witaminy z grupy B
  • żelazo
  • magnez
  • potas
  • wapń
  • bakterie kwasu mlekowego
  • Kiszonki na odchudzanie i wysoki cholesterol

    Kiszenie warzyw i owoców wpływa na obniżenie zawartości cukru, co z kolei prowadzi także do zmniejszenia kaloryczności kiszonych przetworów. To zapobiega również dynamicznym wahaniom poziomu cukru w organizmie. Jeśli więc chcesz zgubić kilka kilogramów i jesteś na deficycie kalorycznym, to kiszonki w diecie będą bardzo dobrym rozwiązaniem. Dodatkowo duża zawartość błonnika sprawia, że produkty te są bardzo sycące, ale i przyczyni się do obniżenia poziomu cholesterolu oraz ciśnienia tętniczego.

    kiszone ogórki w słoiku na czarnym tle canva.com

    Kiszonki – co można kisić?

    Kiszone dary natury są bardzo mocno związane z polską tradycją od wielu lat. Wyjątkowy smak, niesamowite właściwości zdrowotne oraz sam proces kiszenia to coś, obok czego nie można przejść obojętnie. Do ukiszenia najlepiej sięgać po warzywa i owoce z dużą zawartością wody, czyli między innymi:

  • ogórki
  • pomidory
  • kapusta
  • buraki
  • marchewka
  • rabarbar
  • cukinia
  • kalafior
  • śliwki
  • jabłka
  • brokuły
  • czosnek
  • cebula
  • pomarańcze
  • truskawki
  • Udostępnij Google News Komentarze

    Podobne tematy

    Polecane dla ciebie